Ostoskorissa ei ole tuotteita.

    Tuote lisätty ostoskoriin!

    Usein kysytyt kysymykset

    Tilaaminen

     

    Voinko tilata tuotteita lahjaksi?

     

    Voit ilmoittaa tilaukselle haluamasi toimitusosoitteen. Tuotevalikoimissa on lisäksi HSL Verkkokaupan lahjakortti, jonka voit tilauksen yhteydessä lähettää lahjaksi sähköpostitse haluamaasi osoitteeseen.

     

     

    Voinko tilata tuotteita ulkomaille?

     

    Toimitamme tilauksia toistaiseksi vain Suomeen.

     

     

     

     

    Toimitus

     

     

    Miten tilaukseni toimitetaan? Paljonko tilaukseni toimitus maksaa?

    Toimituskulut riippuvat tilaamistasi tuotteista, niiden määrästä ja valitsemastasi toimitustavasta. Näet tilauksesi toimituskulut myös kassalla valittuasi toimitustavan. Valittavat toimitustavat riippuvat ostettavista tuotteista. Kotiinkuljetuspalvelu koskee vain Manner-Suomen osoitteita, joihin on kiinteä tieyhteys.

     

    Tuote

    Toimitustavat

    Toimituskulut, sis. alv

    Matkakortti

    Kirje 2. luokka

    1 €

    Vuorokausilippu, Suomenlinna-lippu alle 100 €

    Pikakirje

    4 €

    Vuorokausilippu, Suomenlinna-lippu yli 100 €

    Kirjattu/postivakuutettu kirje

    10 €

     Matkakorttikotelo, fanituotteet

    Postipaketti,
    nouto postitoimipaikasta

    0 € (Ilmainen toimitus)

     

    Postipaketti,
    nouto pakettiautomaatista

    0 € (Ilmainen toimitus)

     

    Postipaketti,
    kotiintoimitettuna

    13 €



    Kuinka kauan tuotteiden toimitus kestää?

     

    Tavaratuotteille toimitusajat ovat n. 5 arkipäivää. Lipputuotteille toimitusajat ovat tuotteesta ja tilausmäärästä riippuen n. 5-10 arkipäivää. Tuotekohtaiset ajat ilmoitetaan kunkin tuotteen tietojen yhteydessä. Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Poikkeavista toimitusajoista tiedotetaan verkkokaupan etusivulla.

     

     

    Mistä näen tilaukseni statuksen?

    Maksettuasi ostoksesi saat sähköpostiisi maksuvahvistuksen. Maksuvahvistuksesta pääset omalle Verkko-ostajan palvelut –sivullesi, josta näet onko tilauksesi jo toimitettu ja miten tilauksesi etenee postissa. Maksuvahvistuksen lähettäminen ei koske vain lahjakortilla maksettua tilausta. Etenemisen seuranta ei koske kirjeitse toimitettavia tuotteita, kuten matkakortteja tai matkakorttikoteloita.

     

     

    En löydä sähköpostistani maksuvahvistusta, josta pääsen verkko-ostajan palveluihin katsomaan tilaukseni tietoja. Mitä teen?

     

    Tarkista, ettei sähköposti ole ohjautunut roskapostikansioosi. Sähköpostin aiheena lukee ”Maksuturva - Toimeksiannon vahvistus”. Mikäli et tästä huolimatta löydä sähköpostia, voit pyytää sähköpostin uudelleenlähetystä verkkokaupan asiakaspalvelusta.

     

     

     

    Palautus ja vaihto

     


    Miten peruutan tilaukseni?


    Kun olet maksanut tilauksesi, siirtyy se automaattisesti kerättäväksi ja toimitettavaksi eikä tilausta enää tässä vaiheessa voi perua. Näin saat tilaamasi tuotteet mahdollisimman nopeasti.

     


    Miten palautan tilaamani tuotteen?


    Sinulla on oikeus palauttaa koko tilauksesi tai osa siitä 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Lipputuotteilla ei ole palautusoikeutta.

     

    Verkkokauppamme tarjoaa sinulle Maksuturvan Tyytyväisyystakuun. Voit ilmoittaa palauttavasi tuotteita Maksuturvan verkkopalvelussa, johon pääset sähköpostiisi saapuneesta maksuvahvistuksesta.

    Halutessasi palauttaa tuotteen, toimi näin:

     

    1. Ilmoita palautuksesta Maksuturvan verkkopalvelussa, johon pääset sähköpostiisi saapuneesta maksuvahvistuksesta. Ilmoitus verkkopalvelussa on edellytys rahojesi palautukselle.
    2. Täytä lähetyksen mukana tullut palautusilmoitus ja liitä se lähetyksen mukaan. Tilausnumeron ja tuotenumerot näet tilauksesi mukana tulleesta lähetteestä.
    3. Pakkaa tuotteet huolellisesti, jotta tuotteet eivät vahingoitu kuljetuksessa. Käytä mieluiten tuotteen toimitukseen käytettyä pakkausta.
    4. Liimaa lähetyksen päälle tilauksesi mukana tullut asiakaspalautustarra ja toimita paketti Postiin.
    5. Ota palautuskuittiin Postin kuittausleima ja säilytä kuitti palautuksesta 3 kuukauden ajan.

     

    Huomioithan, että mikäli olet käyttänyt tuotetta tai käsitellyt sitä huolimattomasti, vastaat tuotteen arvon alentumisesta enintään tuotteen täyteen arvoon saakka.


    Jos olet maksanut tilauksesi verkkokaupan lahjakortilla, ota ensin yhteyttä verkkokaupan asiakaspalveluun, verkkokauppa@hsl.fi.


    Palautus suoritetaan sillä maksutavalla, jota olet käyttänyt tilausta tehdessäsi. Luottokorttiveloitukset palautetaan samalle luottokortille. Jos olet maksanut tilauksesi verkkomaksuna, on tilinumeron ilmoittaminen palautuksen yhteydessä Maksuturvan verkkopalvelussa erittäin tärkeää, jotta voimme palauttaa rahat pankkitilillesi. HSL Verkkokauppa kuittaa palautuksen kun se on saapunut ja maksu lähtee palautumaan tilillesi tai kortillesi kuittausta seuraavana pankkipäivänä.

     

    Lue lisää Maksuturvan Tyytyväisyystakuusta

     

     

    Miten vaihdan tilaamani tuotteen toiseen?


    Sinulla on oikeus vaihtaa koko tilauksesi tai osa siitä 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Palauta ensin tuote yllä mainitulla tavalla, jolloin saat siitä rahat takaisin. Voit tämän jälkeen ostaa verkkokaupasta haluamasi uuden tuotteen.

     

     

    Palautin tilaamani tuotteen. Kauanko rahojen takaisin saamisessa kestää?


    Pankkiyhteydestäsi riippuen rahat näkyvät tililläsi 5-10 arkipäivän kuluessa siitä, kun olet ilmoittanut palautuksesta Maksuturvan palvelussa ja lähettänyt palauttamasi tuotteen.

     

     

    Tilaamani lipputuote on viallinen, mutta sillä ei ole palautusoikeutta. Miten toimin?


    Voit vaihtaa viallisen lipun uuteen HSL:n palvelupisteessä tai yhteispalvelupisteessä.


    Voit myös reklamoida viallisesta lipputuotteesta Maksuturvan Verkko-ostajan palvelussa. Pääset palveluun sähköpostiisi tulleen maksuvahvistuksessa olevan linkin kautta. Kerro mahdollisimman tarkasti, miten tuotteen vika ilmenee. HSL:n palvelupiste on tämän jälkeen sinuun yhteydessä.

     

     

     

    Maksaminen



    Millä eri tavoilla voin maksaa verkkokaupassa?

     

    Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien verkkomaksupainikkeet, korttimaksut (Visa, Visa Electron, MasterCard ja Business Eurocard) sekä HSL Verkkokaupan sähköinen lahjakortti.

     

     

    Miksi tiliotteellani näkyy maksun saajana Suomen Maksuturva?

     

    HSL Verkkokauppa käyttää Maksuturva Group Oy:n maksuvälityspalvelua tarjotakseen asiakkailleen mahdollisimman laajan valikoiman verkkopankkeja ja luottokortteja maksuvälineiksi. Maksut välittyvät Maksuturvan kautta HSL:lle.

     

     

    Onko HSL Verkkokaupasta ostaminen turvallista?

     

    Käsittelemme kaikki asiakastietosi luottamuksellisesti emmekä luovuta niitä eteenpäin. Käytämme verkkokaupan ja tietokoneesi välisen yhteyden suojaamiseen SSL-yhteyttä.

     

     

     

     

    Lahjakortti



    Miten lahjakortti lunastetaan?


    Lahjakortti toimitetaan sähköpostitse. Ostokset voi maksaa verkkokaupan kassalla valitsemalla maksutavaksi "Käytä lahjakorttia maksamiseen" ja syöttämällä sähköpostissa ilmoitettu lahjakortin koodi.

     

     

    Tilasin verkkokaupan lahjakortin lahjaksi ystävälleni, mutta kirjoitin hänen sähköpostiosoitteensa väärin. Miten toimin?


    Ota yhteyttä verkkokaupan asiakaspalveluun.

     

     

    Voinko käyttää lahjakortin useammalla ostokerralla?


    Kyllä.

     

     

    Lahjakorttini summa ei riitä koko tilaukseni maksamiseen. Miten voin maksaa erotuksen?


    Voit maksaa jäljelle jäävän summan normaalisti kaikilla valittavissa olevilla maksutavoilla.

     


    Voinko käyttää lahjakorttia HSL:n palvelu- tai myyntipisteissä?


    Lahjakortilla voi maksaa ostoksia vain HSL Verkkokaupassa.

     

     

    Voinko vaihtaa lahjakortin rahaksi?


    Lahjakorttia ei voi vaihtaa rahaksi.

     

     

    Voinko palauttaa lahjakortin?


    Lahjakortilla ei ole palautusoikeutta.

     

     

    Maksoin ostokseni lahjakortilla ja haluan palauttaa tai vaihtaa ostamani tuotteen. Miten toimin?


    Ota yhteyttä verkkokaupan asiakaspalveluun, verkkokauppa@hsl.fi.

     

     

     

    Matkakortti

     


    Miksi joudun henkilökohtaista matkakorttia tilatessani tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla, vaikka tunnistaudun maksun yhteydessä?

     

    Henkilökohtaista matkakorttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja. Maksaessasi luotto- tai lahjakortilla ei henkilöllisyyttäsi varmisteta. Varmistamme siksi henkilöllisyytesi ennen kassalle siirtymistä.

     

     

    Voinko tilata verkkokaupasta matkakortin alaikäiselle lapselleni?

     

    Voit tilata lapselle matkakortin, mikäli lapsella on omat verkkopankkitunnukset ja nämä ovat vanhempien käytössä. Kaikki pankit eivät myönnä pankkitunnuksia alle 15-vuotiaille. Käytäntöä voit tarvittaessa kysyä omasta pankistasi.

     

     

    Olen kadottanut matkakorttini. Voinko tilata verkkokaupasta uuden?

     

    Voit ostaa uuden matkakortin kadonneen tilalle vain asioimalla HSL:n palvelupisteessä.

     

     

    Olen opiskelija/eläkeläinen/invalidi. Miten saan verkkokaupasta tilaamalleni matkakortille alennushintaisia kausi- tai arvolippuja?

     

    Saatuasi verkkokaupasta tilaamasi matkakortin, sinun tulee esittää alennuksiin oikeuttavat todistukset  HSL:n palvelupisteessä. Alennuksen saadakseen hakijan on asuttava vakituisesti HSL-kuntien alueella: Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Kirkkonummella, Keravalla tai Sipoossa.

     

    Lue lisää alennuksista ja niihin vaadittavista todistuksista.

     

     

    Olen oikeutettu maksuttomaan matkakorttiin. Voinko tilata verkkokaupasta matkakortin ilmaiseksi?

     

    Maksuttoman matkakortin voi hankkia vain asioimalla HSL:n palvelupisteessä.

     

    Lue lisää maksuttomasta matkakortista

     

     

    Miten otan verkkokaupasta ostetun matkakortin käyttöön?

     

    Matkakortti on käyttövalmis, kun olet ladannut siihen kautta ja/tai arvoa HSL:n palvelupisteessä, myyntipisteessä tai HSL:n sinisessä lippuautomaatissa. Katso myyntipaikat.

     

     

    Miksen voi ostaa arvoa tai kautta matkakortilleni verkkokaupasta?

     

    Nykyisen matkakorttijärjestelmän laitteet eivät tue nettilatausta eli nykyiset kortinlukijat eivät pysty viemään tietoa latauksesta matkakortille. Nettilataus on tulossa mahdolliseksi uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän käyttöönoton myötä.

     

     

    Voiko verkkokaupasta ostaa haltijakohtaisen matkakortin?

     

    Verkkokaupasta voi toistaiseksi ostaa vain henkilökohtaisen matkakortin.

     

     



    Vuorokausilippu, Suomenlinna-lippu



    Miten otan lipun käyttöön?


    Leimaa lippu näyttämällä sitä kortinlukijalle joukkoliikennevälineessä, metron laiturialueella tai Suomenlinnan lauttarannassa. Kortinlukijan painikkeita ei tarvitse painaa. Tämän jälkeen lippua tarvitsee näyttää vain busseissa tai tarkastajan pyynnöstä.

     

     

    Milloin lippu on voimassa?


    Lippu on voimassa ensimmäisestä leimauksesta ja se kelpaa myös yötaksan aikaan. Suomenlinnalippu on voimassa 12 tuntia leimaushetkestä ja kelpaa vain Suomenlinnan lautalla. Pystyt tarkistamaan voimassaoloajan pituuden näyttämällä lippua uudelleen lukijalle.

     

     

    Kuka voi käyttää lippua?


    Lipulla voi matkustaa se, jonka hallussa lippu on. Aikuisten lippu on tarkoitettu 17 vuotta täyttäneille. Lasten lippu on tarkoitettu 7-16 –vuotiaille.

     

     

     

    Rekisteröityminen, HSL-tunnus



    Miksi minulle tarjotaan ennen kassalle siirtymistä mahdollisuutta luoda HSL-tunnus?

     

    HSL-tunnus on HSL:n verkkopalveluiden yhteinen käyttäjätunnus. Kun kirjaudut sillä hsl.fi –sivustolle, saat monia hyötyjä. Saat mm. verkkokaupassa tarjouksia, toimitustietosi ovat tallessa seuraavaa ostoskertaa varten sekä voit tarkastella tilaushistoriaasi. Tunnuksen luominen ei ole pakollista ja voit siirtyä suoraan kassalle maksamaan ostoksesi.

     

     

    Minulla on HSL-tunnus,  ja olen antanut nimeni ja osoitteeni hsl.fi:ssä Omat tiedot –sivulla. Miksi joudun syöttämään ne uudelleen tilauksen yhteydessä?

     

    HSL.fi:n Omat tiedot –sivulle syöttämäsi tiedot eivät toistaiseksi välity verkkokauppaan. Pyrimme jatkokehittämään verkkokauppaa niin, että voit hallita tietojasi yhdestä paikasta.

     

     

     


    Muuta

     

    Minulla on kysymys, mihin en löydä vastausta tältä sivulta.

     

    Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit lähettää sähköpostia HSL Verkkokaupan asiakaspalveluun verkkokauppa@hsl.fi. Voit myös soittaa asiakaspalveluun puh. 09 4766 4000, ma-pe klo 7-19, la-su klo 9-17. Jos asiasi liittyy tilaukseen, selvitä tilausnumerosi joka löytyy sähköpostitse lähetetyssä tilausvahvistuksessa.